Andula Sedláčková, herečka

pondělí 20. května 2024

Dvoulistý nebeský traktor Bell pohřbil íránského prezidenta

> politika > Írán > smrt prezidenta Raisího

Prezident Islámské republiky a jeho doprovod letěli v americkém vrtulníku Bell, který byl starý více než 40 let. Proč?

Kdo za to může? Mohammad Džavád Zaríf, bývalý íránský ministr zahraničí, v tom má jasno. Za smrt iránského prezidenta obvinil americké sankce na letecké součástky helikoptéry, píše britský deník The Telegraph.

Právě tato helikoptéra zabila prezidenta islámské republiky .

Zaríf v pondělí naznačil, že to byla zejména represivní americká opatření, která ohrozila přístup Teheránu k moderním letadlům a zabránila opravám jeho stárnoucí flotily letadel, u valné většiny americké výroby.

Vrtulník, který při osudném letu přepravoval íránského prezidenta Ebrahíma Raisího a ministra zahraničí Hosseina Amira-Abdollahiana, byl vrtulník Bell 212 americké výroby, pravděpodobně starší než 40 let, podle íránských státních médií.

,Jedním z viníků za tragédií jsou Spojené státy americké kvůli jejich sankcím, které Íránu zakazují pořizovat základní letecké součásti," řekl Zaríf v rozhovoru pro státní televizi. ,,Tyto budou zaznamenány na seznamu amerických zločinů proti íránskému lidu," řekl.

Írán před islámskou revolucí v roce 1979 značně investoval právě do amerických letadel, včetně stíhaček F-14 a vrtulníků Chinook.

Washington krátce poté vyhlásil zbrojní embargo proti Teheránu a jeho přejmenované letectvo Islámské republiky Írán začalo značně chátrat.

Iránský režim byl schopen udržet svou flotilu na obloze v rámci tzv. kanibalizace letadel na náhradní díly a reverzním inženýrstvím ostatních, jejichž zásilku USA zablokovaly.

Bylo známo, že dva vrtulníky Bell 212 , používané k přepravě vysoce postavených vládních úředníků, přežily blokádu v provozuschopném stavu.

Nedávno však Spojené státy americké, Velká Británie a Evropská unie své sankce na zboží dvojího užití zpřísnily, čímž snížily možnosti opravy nebo modernizace letadla,.a to v reakci na íránskou podporu ruské války na Ukrajině .

Reputace dvoulistého Bella
Dvoulistý dvoumotorový letoun Bell 212 si za svou roli v konfliktu vysloužil mezi americkými veterány války ve Vietnamu legendární status.

Ve svých pamětech podrobně popisují, jak mohla helikoptéra nasbírat více než 1 000 hodin letu nad hustou džunglí země během jediného šestiměsíčního turné.

Některá plavidla údajně přežila, když jejich motory a hydraulické systémy vystřelily partyzány Viet Cong, zatímco stále úspěšně plnily mise nebo přemisťovaly těžké náklady mezi základnami.

Robert Mason, jeden z těch amerických pilotů, napsal paměti s názvem Chickenhawk, které inspirovaly generaci letců.

Zatímco Bell 212 má mnoho přezdívek, ti, kteří jej pilotovali, jej popisují jako „Massey Ferguson nebes“, podle amerického traktoru známého pro svou spolehlivost. Tyto pozůstatky vietnamské éry stále používá i íránské letectvo.

Letectvo USA, Itálie, Španělsko, Argentina a Saúdská Arábie, mimo jiné, stále počítají se stárnoucím vrtulníkem jako součást svých leteckých flotil.



Kašmírští šíitští muslimové drží svíčky a fotografie na památku íránského prezidenta.

Podrobnosti o havárii, která zabila prezidenta Raisiho, jsou stále skoupé a odborníci odmítají poskytnout definitivní názor na to, co přesně se stalo, že plavidlo svrhlo.

Západní sankce mohly stát za špatnou údržbou letadla a jeho díly vyrobené v Americe bylo téměř nemožné získat legální cestou.

Ale ve skutečnosti stáří Bell 212 znamenalo, že je stále obtížnější zajistit náhradní díly, i když jste jedním z nejbližších spojenců Washingtonu.

Britská armáda teprve nedávno přestala létat s vlastní flotilou helikoptér z vietnamské éry, které označila za zastaralé, protože hledání náhradních dílů trvalo.

Tam, kde získání požadovaných materiálů kdysi trvalo týdny, byli nedávno inženýři nuceni čekat i měsíce, než dorazí náhradní díly.

Vzhledem k jeho zkušenostem s létáním nad vietnamskou džunglí by Bell 212 byl považován za více než schopný přepravit íránského prezidenta přes jeho zemi v době míru.

A jako každý jiný moderní vrtulník má řadu bezpečnostních pojistek, které jej zabraňují spadnout z nebe v případě většiny katastrofických mechanických poruch.

Kvůli analogovému kokpitu Bell 212 možná varianta létající družina Prezidenta Raisího postrádala moderní digitální přístroje, které by umožnily navigaci za špatných povětrnostních podmínek.

Experti se domnívají, že pilotovi pravděpodobně překážela hustá mlha a nedělní bouře, která přispěla k nehodě.

Mohlo se stát, že varianta létající s íránským prezidentem neobsahovala ani meteorologický radar, ani radar schopný proniknout do mraků a určit výšku, což znesnadňovalo let za špatných podmínek, když se při navigaci v terénu zcela spoléhal na vizuální informace pilota.

Podmínky byly tak špatné, že k nalezení zbytků vrtulníku musel být přivezen satelit EU a turecké drony.

A vzhledem k poloze a tureckým tvrzením, že letadlo nebylo vybaveno vysílacím zařízením, mohlo být pro piloty obtížné vyhledat pomoc u řídících letového provoz.

Žádné komentáře:

Okomentovat