Popsat myšlení proroka Mohameda, to byl styl Charlie Hebdo. |
Otázka týdne zní: „Je možné se všemu smát?“ Po pařížském atentátu, jenž stál tuto středu nedaleko náměstí Republiky život 12 redaktorů, karikaturistů satirického týdeníku Charlie Hebdo, se ta otázka zdá urgentní. Humoristé celého světa na ni sborem odpovídají: „Ano!“ Inu, myslím si, že nemají pravdu... Protože, kdyby tomu tak bylo, neplakali by – jako ten jeden z Alžírska, co jsem ho slyšel na vlnách rádia RFI.
Zajímavé, jak všichni mluví o „svobodě slova“. Postrádám v těch vlnách emocí zamyšlení nad stavem západní civilizace a její vyprázdněností. Má-li být nyní symbolem „boje za svobodu slova a demokracii“ oněch „12 mučedníků“ v Paříži, měli bychom se možná nejprve seznámit s jejich odkazem. Tak jako se na to ptá posluchač Boubakar ze země Burkina Fasso, co včera volal ráno do redakce RFI. „Jaký je původ Charlie Hebdo? A co ve Francii znamená?“ ptá se. Dobrá otázka, Boubakare!
Zajímavé, jak všichni mluví o „svobodě slova“. Postrádám v těch vlnách emocí zamyšlení nad stavem západní civilizace a její vyprázdněností. Má-li být nyní symbolem „boje za svobodu slova a demokracii“ oněch „12 mučedníků“ v Paříži, měli bychom se možná nejprve seznámit s jejich odkazem. Tak jako se na to ptá posluchač Boubakar ze země Burkina Fasso, co včera volal ráno do redakce RFI. „Jaký je původ Charlie Hebdo? A co ve Francii znamená?“ ptá se. Dobrá otázka, Boubakare!
Všiml jsem
si náhodou, že české Lidové
noviny si daly do svého
čtvrtečního vydání na titulní straně černý čtvereček s
nápisem: „Jsme Charlie
Hebdo!“ Je to jenom póza?
Oni tím asi chtějí říct, jako milióny lidí všude na facebooku
a Twitteru, že se solidarizují se svobodou slova! Tou svobodou, co
je přece ta demokracie. Ptám se sám sebe, kde ta svoboda začíná,
a kde končí, když se dá takto snadno převzít nálepka, kterou –
obávám se velmi silně – nikdo do té doby moc neznal.
Tak tedy.
Noviny vznikly ještě jako Hara-Kiri
v roce 1960 a duchem, jenž žurnál vedl od roku 1970 i jako Charlie
Hebdo, byl novinář François
Cavanna (zesnulý počátkem loňského roku). Jeho životním heslem
byl boj proti „blbosti“ - fr. slovo „connerie“ by se dalo
přeložit i jako – „píčovina“. Základem slova v mužném
rodu je „con“ - tedy „čůrák“. Stručně tedy Cavanna vedl
„boj proti čůrákům a píčovinám“. Nevím, zda mi tato slova
v Českém rozhlasu odvysílají. Co na to řekne Rada? Podle toho se
možná i u nás pozná, jak je to s tou „svobodou slova a
demokracií“. Zde ve stručnosti začíná a končí filozofie
alespoň pro Charlie Hebdo.
Týdeník
ale nebyl jen plátkem
přestárlých sprosťáků. Oni tím hlavně vždy mysleli – boj
proti autoritám a establishmentu všeho druhu (na levici i na
pravici). Noviny byly několikrát zakázány. Například po smrti
generála Charlese de Gaulla (název odkazoval na jeho křestní
jméno ve zdrobnělině – tedy něco jako Karlíkův
týdeník), když na titulní
straně napsali: „Tragický
balet v Colombey: 1 mrtvý!“
Colombey-deux-Églises bylo místo, kde generál zemřel; narážka
na balet souvisela s hromadnou smrtí na diskotéce pár dní předtím
(a baletem politiků samozřejmě). Po roce 1968, kdy Francie zažila
skutečný „velký politický balet“, byla smrt „otce národa“
a V. Republiky o pár let později stále důvodem k zamyšlení (a
hlavně zákazu). Chvíli také nevycházely.
Když
muslimské komunity žádaly po 11. září 2001 zákaz vydání
jednoho čísla – redakce se přejmenovala na Charia
Hebdo, úvodník napsal Prorok
-, ničeho nedosáhly. Redakce byla 10 let vystavena výhrůžkám;
oknem jim proletěl i Molotovův koktejl. Ty dva údajně muslimské
bratry, co vystříleli nyní redakci (a křičeli, že Bůh je
velký, a že tím pomstili Proroka) ale nikdo nezastavil: ani dva
úředně vyčlenění policisté, co měli hlídat redakci. Noviny
neměly velký náklad – byl to přeci jen humor pro určitou
skupinu lidí. Povětšině libertariánský a v počátcích
anarcho-komunistický list Charlie
Hebdo neměl ovšem obdoby,
stejně jako tradice, v níž se občas korozivní humor mísil s
extremismem, nahrávající radikální pravici.
Byl to ale
převážně ostrov trochu jiného myšlení, na němž občas
vykvetla satira a ironie, co někdy získávaly i hlubší význam.
Skrytý půvab Charlie Hebdo
dosud spočívá v oné výjimečné nezařaditelnosti. Nejen na
škále politické, ale i vlastního odkazu. Nedělní „pochod
patriotů“ v Paříži je toho dokladem. Část organizátorů z
něho vyřazuje zástupce Národní fronty. Ve jménu „svobody a
demokracie“. Máme se tomu smát? Nebo spíše plakat?
Žádné komentáře:
Okomentovat