> kultura > literatura > rozhovor vyšel v Lidových novinách, dne 7. října pod titulkem
Strach je nejlepší přítel novin
Básník a prezident Festivalu spisovatelů Praha Michael March, foto Petr Machan |
Základním
hnutím mysli, na němž byl před dvaceti pěti lety založen
Festival spisovatelů Praha, byla snaha vytvořit vzájemnou
interakci mezi velkými osobnostmi literatury a jejich publikem. Jeho
zakladatel a prezident Michael March v rozhovoru říká, že vždy usiloval, aby šlo o živý literární festival,
jenž bude mít dimenzi festivalu mezinárodního. Jeho krédem byla
snaha, aby byl vždy nezávislý a svobodný. Letošním tématem 25.
ročníku je strach.
Před
dvaceti pěti lety jste zakládal Festival spisovatelů Praha. Jaká
byla na počátku vaše základní myšlenka, s kterou jste festival
vlastně zakládal? Cítíte po těch letech nějaký druh
satisfakce?
Záleží
na tom, jak se cítím, v jakém jsem rozpoložení. Někdy prší,
někdy sněží... je to vždy jiné. Ale vážně: myslím, že jsem
udělali to nejlepší, co jsme mohli. To nejdůležitější ovšem
bylo, že jsme Prahu otevřeli světu – a světu myšlenek. A to
samo o sobě vyžadovalo energii a nadšení. Na počátku to bylo
hodně spojené s velkým nadšením. A to stále svým způsobem
pokračuje, a my pokračujeme, nejsem v tom sám, každý rok je to
něco jiného, udržujeme to, co jsme započali od chvíle, kdy
přišla sametová revoluce, jež vše dramaticky změnila.
Patrně
nejlepším rokem - z mého individuálního pohledu byl rok 1995 –
ovšem každý rok měl své velké okamžiky a je pro mne vždy
mimořádné to cítit, zažívat, představovat nové myšlenky a
osobnosti, vždy se něco nového dozvíte i sami o sobě, a máte-li
dobré publikum, je to vždy lepší, protože to vždy vyžaduje
odvahu, když chcete něco změnit. Na této základní myšlence
také festival vznikl.
Mezi
osobnostmi, které navštívily Prahu, byly často opravdu velké
osobnosti, mnohdy nositelé Nobelovy ceny za literaturu. Někdy se tu
a tam objevily i názory, že jde vlastně jen o takový marketingový
trik – vozit nobelisty. Do jaké míry bylo toto pro festival
důležité? A co bylo nejdůležitější pro vás?
Pokud
bychom chtěli vozit pouze nositele Nobelovy ceny, bylo by
jednodušší, kdybychom kupovali rovnou lístek na letadlo do
Stockholmu. My jsme samozřejmě zvali a zveme autory, kteří jsou
zajímaví, hodnotní, často opravdu mimořádní, a jsou mezi nimi
také nositelé Nobelovy ceny za literaturu. Mnoho z těch, jež jsme
chtěli pozvat a také jsme zvali, do Prahy už nepřijeli, protože
jsme je pozvali příliš pozdě... inu, čas běží. Mnoho z nich
tu ale bylo.
Chtěl bych
říct, že my jako kulturní nadace zveme zkrátka autory, kteří
mají co říct. To může vypadat jako marketingové sdělení, ale
usiluji o to, aby se tu všichni vždy cítili svobodně. Každý z
návštěvníků si s nimi fakticky může sednout na skleničku, dát
si šálek kávy - a promluvit si s nimi, co mají na srdci. Nechceme
dělat žádné mauzoleum, ale živý festival. Neskromně si myslím,
že také živý stále je, od roku 1991, kdy jsme jej otevírali.
Praha má
ostatně velkou literární tradici, ale ta byla často utajovaná.
Snažili jsme se, aby šlo o festival mezinárodní, nezávislý,
svobodný, bez cenzury. A to ve smyslu Helsinské úmluvy, což bylo
naprosto podstatné, jako spirit – a v tomto duchu jsem také kdysi
zahajoval čtení v Londýně v Keats House ve spolupráci s
časopisem Index on Censorship s autory ze střední a východní
Evropy.
Myslíte
si, že mezi Festivalem spisovatelů Praha a českou veřejností –
v tom nejširším slova smyslu – došlo k vzájemnému přijetí?
Cítíte, že jste tu byl přijat? Jaký byl vlastně největší
problém, s nímž jste se po ta léta potýkal?
Zásadním
problémem, s nímž musíme dodnes zápasit, jsou finanční
problémy. Zápasili jsme a stále tomu tak je, abychom si drželi
místo, kde nás mohou lidé najít, a to v průběhu let, kdy se
proměňuje nejen vnímání literatury, její postavení ve
společnosti, ale i auditorium. Jistě, existují různé druhy
kontaktů a spojení, je tu internet, Facebook, naše stránky... ale
v době, kdy vzrůstá podíl vizualizace kultury, proměnili jsme se
také my.
Ale stále
jsme se snažili - na každém z míst, kde jsme působili - oslovit
publikum, a to pokud možno publikum co nejširší. Někdy je to
zcela mimořádná výměna, neboť na festival chodí kromě
veřejnosti české, také veřejnost – v tom komunitárním slova
smyslu: turecká, arabská, řecká... A to v Praze. Otevřeli jsme
prostor i v tomto slova smyslu, aby se lidé sešli a vnímali jeden
druhého. Už dávno nežijeme v homogenní společnosti, protože to
vše – znalosti, vnímání, pocity – se mění.
Když jsme
začínali, lidé festival neznali. V průběhu let jsem zjišťoval,
když jsme byli známější, že se vůči nám objevují i nečekaně
pocity žárlivost – to jest cosi, co každý Čech zná velmi
dobře. V tomto národním slova smyslu...
Chcete
říct, že žárlivost spadá do specifického českého národního
charakteru?
Rozhodně.
Češi nemají rádi úspěch, snad kromě sportu. V ničem jiném
úspěch netolerují.To zvláštní podezřívání z úspěchu,
protože jste byli po léta okupováni, tu vyvolalo všudypřítomné
podezřívání vůči vládnoucí moci, a jakési automatické
odmítání podnětů. To je velmi silný negativní aspekt české
kultury: lidé mnohdy touží po tom dělat stále něco v
undergroundu. Ale dnes jde přitom o underground velmi
elitistický, což jsme pocítili při mnoha čteních během těch
dvaceti pěti let trvání festivalu.
Nám ale
přesně o tohle nešlo, naopak. Vždy mne zajímala široké
spektrum publika, ale i nesnadné téma svědomí národa, jež ve
stále přítomno v silně fragmentované české společnosti,
mající často dětinské a sebestředné chování, což vede
bohužel k úpadku a nejednoznačné jednotě této kultury.
Festival
je tedy v tomto smyslu úspěchem, nebo prohrou? Nejde vlastně o
negativní úspěch?
Jde o velký
úspěch. Myslím, že bych jím, s jistým nadhledem, mohl vytvořit
i základy národa.
Téma
letošního Festivalu spisovatelů Praha je strach.. Proč?
Strach se
stává stále více tématem, zákeřnou nemocí, jež ovládá
dnešní společnost. A to v každodenním životě. Jde přirozeně
o něco, co k lidské společnosti patří. Mne na tom zajímá
napětí mezi strachem přirozeným a strachem umělým. Násilí,
terorismus, hrozba války, finanční situace... vše, co se dotýká
našeho života. Včetně krize uprchlické.
Je možné
nějakým způsobem různé podoby strachu překonat?
Myslím, že
je nutné pokusit se o rovnováhu. Věřím tomu, že v každodenním
životě se každý z nás může pokusit strach překonat. Neboť
tento strach má často podobu strachu artificiálního, a média
zvláště takový strach přímo vytvářejí a propagují.
Neustále. Naše vědomí, ale zejména vzdělání a osobní
zkušenosti nám mohou pomoci takovýto strach překonat. Když
mluvím o osobní zkušeností, je zapotřebí si uvědomit, že
média dávají vzniknout strachu, jenž má neosobní podobu.
Manufakturizace
strachu je tím nejhorším znakem současnosti. Co je v tomto
strachu opravdového, co je v něm pouze umělého? Je velmi těžké
tyto věci rozeznat...
Jakou
roli v tom může hrát literatura?
Pokud někdo
čte, a to myslím vážně, je na velmi dobré cestě. Získáváte
tím zkušenost metafyzického bytí, ne zásadně pouze v tom
náboženském slova smyslu, ale i ve fyzické protiváze toho bytí,
jež je nám jako obraz bytí nabízeno. Myšlenky tvoří velké
bohatství, a náš festival myslím dokázal představit mnoho
myšlenek, jež za to stály. Metafyzika naší zkušenosti může
tomuto strachu čelit. Člověk je tím, co sám dává, a jelikož
je náš život limitován, naší velkou silou je schopnost nebát
se pravdy – metafyziky života.
Literatura
je v tom velmi důležitá, protože otázka, jež souvisí s
dějinami a myšlenkami, existuje pouze tehdy, když dokážeme
překonat kreativitou strach a lež. Invence a tvorba, to jsou dvě
osy naší vlastní existence. Mohli bychom se pokusit je dát do
jednoho balíku.. protože jinak budeme vystaveni pouze supermarketu
smrti. Od počátku literatury, od Gilgameše, se pokoušíme vlastně
stále o to samé: dosáhnout nesmrtelnost prostřednictvím našeho
osudového odkazu, jejž tvoříme pouze my sami. A v tom je
literatura klíčová.
Žádné komentáře:
Okomentovat