translate - traduire

pátek 11. září 2015

Z kuchyně Euromedia

> kultura > knihy > sloupek publikován na portálu literární.cz, dne 3. září 2015

Vítězem 20. ročníku Literární ceny Knižního klubu
 je autor knihy  Vedlejší pokoje.
„Nakladatelství je jako kuchař,“ prohlásil Andreas Kaulfuss, generální ředitel společnosti Euromedia. „Má mít různé chutě a používat různé ingredience,“ míní. 

Letošní jubilejní 20. ročník Literární ceny Knižního klubu, jež je spjata s finanční odměnou sto tisíc korun, ocenil mladého učitele Radovana Menšíka a jeho prvotinu Vedlejší pokoje.

Jaký je po těch letech stav této ceny? Jakou má vlastně chuť?

Z celkem 136 rukopisů letošního ročníku vybrala porota typ prózy, onu zmíněnou prvotinu Vedlejší pokoje, o níž mluví jako o „pokusu o filozofický román“ a jedním dechem dodává, že jde i o „magický příběh“, slovy Jindřicha Jůzla, koordinátora ceny. 

Předseda poroty Pavel Brycz dokonce soudí, že se prvotina blíží některými svými podobenstvími „síle krátkých próz Franze Kafky“.

Pomineme-li marketingový charakter těchto úvah, je zřejmé, že cena je opravdu svého druhu stimulující, neboť nikdo takové peníze nerozdává, a navíc autorům garantuje vydání, což je možná „za všechny peníze“. Dosud nejmladší držitel ceny může mít radost a nakladatelství jistě neztratí, byť prodejnost titulu patrně nebude velká. Ale i zde nakladatelství zaznamenalo výjimky – a v případě jednoho z dříve oceněných, totiž románu Jiřího Šulce Dva proti Říši z roku 2007 – se může pyšnit dokonce třiceti tisíci prodanými výtisky.

Každou dobrou cenu musí navíc doprovázet trochu skandál a rok 2009 proslul i oceněním „falešné vietnamské autorky“ Lan Pham Thi a titulu Bílej kůň, žlutej drak, na němž ale nakladatelství rovněž zas tak netratilo, jak pravil diskrétně v kuloáru jeden z porotců. Srovnávání s Goncourtovou cenou, již dvakrát vyhrál Romain Gary (jednou za sebe a podruhé s pseudonymem Émile Ajare), je vlastně lichotivé. Nakonec si na to vzpomínají jenom zasvěcení.

Autor se těší i nemalé finanční odměně
ve výši 100.000 korun.
Samotná party v Kaiserštejnském paláci, v němž se cena uděluje, umožňuje setkání se všemi, kteří se obvykle nesetkávají každý den. Ne každému vždy sedne prezentace či hudební doprovod, ale chutě na party, tedy v podobě jídla a pití, rozhodně dosahují standardu, za který se kuchyně Euromedia nemusí stydět. A dojde nakonec i na chutě literární...

Na balkóně paláce s omezeným počtem návštěvníků (pozor, ne více než osm) člověk může obdivovat sv. Mikuláše, Pražský hrad, sledovat to hemžení a prohodit třeba i pár slov s managementem nakladatelství či sličnou dívkou v květovaných šatech. Možná to byl jen optický dojem, ale zdálo se mi, že tu mohlo být kolem té páté odpolední i více lidí. Třeba ale s nástupem září na každého dolehnou povinnosti, na které celé léto hodlal zapomenout.

Přejme ceně dlouhé trvání, nasazení a odvahu s novou dvacítkou oceňovat dosud neoceněné. Šašek, kterého jsem potkal na přechodu, když jsem z party odcházel, mi připomněl, že by se lidé neměli brát zas tak vážně. A možná spolu i trochu více mluvit, když už jde o umění a kulturu.

I konverzace je svého druhu otázkou chuti a přehlídkou kulturní úrovně. Nakladatelství Euromedia, velmi silný hráč na trhu, rozhodně nenabízí všehochuť, natož literaturu bez chutě a bez zápachu.

Žádné komentáře:

Okomentovat