> fejeton > pro časopis Pestrý svět: série Tajné skandály slavných (vyšlo v č. 4/2015) - integrální text.
Novinářka Joža Götzová o ní v Portrétech českých herců (1931) napsala: „Sotva se Anna Sedláčková objeví na jevišti, cítíte v ní bytost rozdychtěných, vzrušených, toužících, vybičovaných nervů, rozhořené krve a vášnivé radosti z možnosti erotické štěstí. Anna Sedláčková je význačný typ pro moderní erotickou sensibilitu.“
Byla ale ideálem ženství, doslova erotickou mučednicí. O její popularitě svědčí i fakt, že jí nikdo neřekl jinak, než familiérně: Andula. I když hrála v prvních němých filmech, proslula zejména jako Dáma s kaméliemi, kterou za svou kariéru hrála hned třikrát. V roce 1916, v roce 1928 a naposledy v roce 1934. Tu první s Jiřím Steimarem, druhou s Hugo Haasem, třetí s hercem Otto Rubíkem.
Se všemi herci byla partnerkou, a patrně se všemi také milenkou. Byla zkrátka onou „rajkou mezi vrabčáky obecnými“, jak o ní napsala její mladší kolegyně Olga Scheinpflugová, jež se jí snažila na počátku kariéry napodobovat – stylem i mluvou (včetně hedvábného kapesníčku).
Se všemi herci byla partnerkou, a patrně se všemi také milenkou. Byla zkrátka onou „rajkou mezi vrabčáky obecnými“, jak o ní napsala její mladší kolegyně Olga Scheinpflugová, jež se jí snažila na počátku kariéry napodobovat – stylem i mluvou (včetně hedvábného kapesníčku).
Huga naučila milovat psy
Patrně nejoddanějším milencem, s nímž podváděla svého prvního manžela Maxe Urbana, budoucího slavného architekta barrandovských ateliérů, byl mladík Hugo Haas. Přišel krátce předtím z rodného Brna, a dostal roli ve Vinohradském – a rovnou prvního milovníka s Andulou.
Ta byla tehdy na vrcholu své kariéry, a právě manifestačně odešla z Národního - v roce 1927 získala Státní cenu, jednu sezónu i hrála s Vlastou Burianem v jeho divadle.
Sedmadvacetiletý ušatý mladík Hugo se do své Marguerity v Dámě s kaméliemi zamiloval. To zdaleka ještě nebyl ten vyhlášený milovník všech žen, jemuž postelí prošly doslova zástupy. O jeho oddanosti svědčí i fakt, že vodil dokonce Anduliny psi.
Hugo Haas a Andula Sedláčková v Dámě s kaméliemi (1928). |
A byla to právě Andula, která ho naučila mít psy ráda. Této zálibě se již nikdy nevymanil, a všechny jeho další známosti musely jeho lásku ke psům akceptovat.
Marcela byla nelegitimní...
Marcela byla nelegitimní...
Dlouhou dobu se ale mělo za to, že Andula po svém druhém sňatku s advokátem Josefem Kašparem, už avantýry nepotřebuje. Andula ale klamala nejen tělem!
V roce 1926, když se malička princezna Marcella narodila, nikdo nevěděl, kdo je jejím skutečným otcem. Chvíli to vypadalo dokonce na Huga... ostatně choval se k malé Marcellce vždy jako hodný strýček. Ale byl jím ve skutečnosti velkoprůmyslník František Xaver Hodáč.
F. X. Hodáč, tento dříve oddaný masarykovec, se ve zralém věku rozhodl podpořit sjednocení pravice a po odstoupení prezidenta Masaryka dokonce vedl kampaň Národního sjednocení. F. X. Hodáč, jenž v mládí podlehl lehké básnické múze, měl koncem 30. let na starosti mládež, inspirovanou mussoliniovskou pravicí, kde se občas i hajlovalo.
Hodáč, jenž byl patrně nešťastný ve vztahu se svou ženou Ádou Gollovou, dcerou slavného historika Jaroslava Golla, se možná jenom krátce spustil. Ale... svými styky dopomohl Andula na počátku Protektorátu k tomu, že si mohla založit vlastní divadlo.
F. X. Hodáč, tento dříve oddaný masarykovec, se ve zralém věku rozhodl podpořit sjednocení pravice a po odstoupení prezidenta Masaryka dokonce vedl kampaň Národního sjednocení. F. X. Hodáč, jenž v mládí podlehl lehké básnické múze, měl koncem 30. let na starosti mládež, inspirovanou mussoliniovskou pravicí, kde se občas i hajlovalo.
Hodáč, jenž byl patrně nešťastný ve vztahu se svou ženou Ádou Gollovou, dcerou slavného historika Jaroslava Golla, se možná jenom krátce spustil. Ale... svými styky dopomohl Andula na počátku Protektorátu k tomu, že si mohla založit vlastní divadlo.
Podobně jako slavná Sarah Bernhardtová, také Andula měla vlastní divadlo – bylo v nynějším pražském Mozarteu v Jungmannově ulici.
… a sestra Nataši Gollové!
Nelegitimní dcera Marcela dlouho nevěděla, že je vlastně přes otce sestrou Nataši – posléze mnohem slavnější herečky, než byla ona. Matinka sice vedla Marcellu k malým i větším rolím ve svém divadle, co to ale bylo oproti tomu: Hello! jímž častovala ze stříbrného plátna Protektorátu... Nataša Gollová ve filmu Eva tropí hlouposti (1939).
To vše patrně hrálo svoji roli. Někteří pamětníci si ale myslí, že by to mohl být i nezpracovaný otřes z toho, že jí matka o jejím skutečném otci řekla až velmi pozdě.
Smrt herečky před divadlem
Její matka Andula byla dominantní, a tak, jak se chovala k mužům, kteří museli podřídit vše její kariéře, chovala se i ke své dceři. Andula byla v závěru svého života na dně. Neměla peníze, a na její slávu si pamatovali pouze věrní.
Zaplnili ovšem tehdy celý palác Lucerna. V roce 1967 získala Andula titul zasloužilá umělkyně a malý důchod. Moc si ho ale neužila... Na podzim téhož roku ji porazila před Tylovým divadlem, dnes znovu Stavovským, motocyklista. Tam, kde v době její největší slávy stály fronty jejích fanoušků, si pro ni přišla smrt. Zemřela v Nemocnici pod Petřínem několik týdnů poté.
> Více se laskavý čtenář dozví v knize, který se životem velké divy zabývá: Aféry Anduly Sedláčkové, Petrklíč, Praha 2008.
Žádné komentáře:
Okomentovat