Za dnešní exhibici, jež proběhla s jistou vážností a v klidu z obou stran, sklidily obnažené ženy, po chvíli napjatého očekávání, nakonec potlesk uprostřed Champs-Elysées jako na otevřené scéně.
Před Monou Lisou, před Počátkem světa i v Lourdách
O tvorbě Déborah de Robetisové (*1984) se také někdy mluví jako o autorce „vaginálních performancí“. Umělkyně již dříve vyvolala pozdvižení tím, že si 24. září 2018 sedla – již v pořadí podruhé - s roztaženýma nohama, oděná v černém korzetu a bez kalhotek, na dřevěnou lavičku před obrazem Mony Lisy v pařížském Louvru.
Do zlatého megafonu přitom opakovala: „Mona Lisa, moje kočka [vulgárně označující ženské pohlavní orgány], můj copyright!“ byla doprovázena dvěma muži a houslistkou.
Obraz Leonarda da Vinciho, jež patří k těm nejnavštěvovanějším obrazům na světě, se tak stal jedním z dalších obrazů, před nímž chtěla umělkyně vyjádřit „svůj vzkaz“, jehož povaha kombinuje estetickou, politickou a feministickou provokaci. Poprvé tak učinila již 15. dubna na tom samém místě.
Umělkyně se dříve již hájila tím, že tato perfomance byla jen reprodukcí toho samého aktu rakouskou umělkyní Waltraud Hollingerové, známou pod jménem Valie Export ze 70. let svými akcemi, v nimž kombinovala akční umění, performanci, film a fotografii. „Nepředstavuji sexuální nahotu, ta je pro mne jen prostředkem,“ řekla Déborah de Robertisová. Podle ní její performance v Louvru kladla otázky po „místě ženy v dějinách umění“.
S odhalenými genitáliemi se nechává fotografovat v muzeích od roku 2010. Poprvé na sebe upoutala pozornost 29. května 2014, kdy pózovala v pařížském Musée d‘Orsay před slavným obrazem Gustava Couberta: Původ světa. Umělkyně, kterou tehdy doprovázel reprodukovaný zpěv Ave Maria sdělila, že nešlo o vytvoření „banální reprodukcie v duchu živého obrazu“, ale o „prohloubení Coubertova díla, které prý dámské intimní partie neodhaluje dostatečně“. „Otevřít mé pohlaví, je jako otevřít obraz,“ sdělila kulturnímu portálu Dust-destiller.com.
Žádné komentáře:
Okomentovat